Peđa Predin – SC Ventures: Firme se moraju dobro pripremiti da bi dobile investicije

Peđa Predin je investment manager SC Ventures, vodećem investicionom fondu u regionu sa kancelarijama u Beogradu, Zagrebu i Skoplju. Ovaj fond se primarno bavi visokotehnološkim preduzetništvom i investiranjem u startap kompanije koje su na početku svog puta.

Ulaganje u male tehnološke kompanije u ranoj fazi razvoja, prema Peđinim rečima, ima mnoge benefite.

„Prvi je mogućnost da veoma rano uđete u lepu priču koja ima potencijal da napravi veliki uticaj, pogotovu ukoliko su one izgrađene sa misijom da rešavaju neke od najvećih problema koje imamo.
Drugi razlog je podrška najtalentovanijim ljudima. Pored toga kontakt sa mrežom investitora i ulazak u ekosistem startapa i kompanija u ranoj fazi je jako lepa stvar, a pogotovu učenje od njih o stvarima koje mogu biti primenjive i investitorima.
Na kraju, postoji mogućnost velikog finansijskog uspeha iako se radi o riskantnim kompanijama u ranim fazama razvoja.“

Kada je u pitanju odlučivanje da li je neko dobar kandidat za investiranje, za to, prema Peđinim navodima, postoji set kvalitativnih i kvantitativnih elemenata koji se uzimaju u razmatranje. Uobičajeno SC Ventures ulaže u kompanije koje imaju izgrađen produkt, imaju neke prihode i neke korisnike čime se validira da taj proizvod funkcioniše.

„Polazna tačka je kvalitet tima, vizija i misija koju imaju, kako funkcionišu zajedno i da li mogu da ostvare zacrtane ciljeve. Pored toga, lično volim da vidim da tim ima određenu prednost koju drugi ne mogu da kopiraju. To mogu biti proizvodne stvari, intelektualna svojina, brend…
Druga stvar je tržište, koliko je veliko, koji su trendovi, kakva je konkurencija…
Potom se fokus stavlja na proizvod ili uslugu koju firma nudi i potom se posmatra dosadašnja trakcija i projekcija rasta i koliko verujemo u sve to. Ako mislimo da možemo da ostvarimo dobitak u planiranom vremenskom roku, onda nastavljamo.“

Pored novca, biznisi u koje SC Ventures ulaže dobijaju i neke druge stvari.

„Pružamo podršku na nekoliko polja kao što su regrutovanje novih ljudi, izgradnja organizacije, razvijanje planova, analiza poslovanja, strategija za izlazak na tržište kao i neka finansijska pitanja. Recimo ako je potreban dodatni kapital kasnije, kako se to podiže, kako treba da izgleda struktura svih investitora da bi ona bila atraktivna u daljim fazama razvoja…
Pored toga, veoma smo ponosni na to da domaćim malim kompanijama omogućavamo da rade sa investitorima koji im mogu pomoći da se šire i naprave prelaz iz Beograda ili Novog Sada ka Berlinu, Londonu, Americi, kroz mrežu investitora i savete.“

Kada su u pitanju domaće kompanije i startapi kojima je potrebna investicija za rast, Peđa kaže da postoje dve stvari na koje je najčeće potrebno da obrate pažnju.

„Kod nas firme nisu spremne za dobijanje investicije. One moraju da imaju regulisane pravne elemente – koji je entitet i da sve bude čisto sa knjigovodstvene strane. To je neizbežno da bi investitor imao poverenje u njihovu organizaciju.
Drugi element, koji može da bude vezan samo za tehnološke kompanije, ali je i šire pitanje, da su organizacije u ranoj fazi fokusirane na proizvod koji imaju u glavi. Imaju sjajan tehnički tim, ali nemaju validaciju sa tržišne strane jer kasno počinju da razgovaraju sa klijentima, da razvijaju strategiju planiranja cena, razgovaraju sa dobavljačima i distributerima. Zato se gubi dosta vremena i gube se hipoteze koje imamo u ranim fazama. Razlog je to što male firme ne mogu da privuku ljude koji su na biznis strani kvalitetni, a spremni su da prihvate malu platu u ranoj fazi.
Pokušavamo, kao investitor, da pomognemo ovu stvar, ali je bitno da je to vođeno od strane kompanije koja želi investiciju.“

Kada je u pitanju situacija nastala usled pandemije Kovida, ona je dovela do smanjenja mogućnosti podizanja dodatnog kapitala.

„Zdravlje je svakako na prvom mestu. Ono što savetujemo kompanijama jeste da se optimizuju tako da postanu profitabilne što pre. Tu je najbolja praksa primena zero based budgeting proces.
Pored toga potrebno je održati blizak odnos sa poslovnim partnerima i klijentima koji takođe prolaze kroz iste probleme.
Dobri timovi iz najtežih kriza izlaze jači nego što su bili.“

Peđa je opisao i kako izgleda poslovanje investicionog fonda u kome radi.

„Venture capital fondovi imaju životne cikluse od nekih 10 godina i to je period u kom moraju da investiraju u sve firme koje žele, ali i da izađu iz njih. Mi kupujemo udeo u tim kompanijama i iz njih izlazimo ili prodajom svog udela ili izlaskom na berzu. Dakle, u periodu od 5-7 godina ta firma traba da izgradi organizaciju, naraste, globalno se širi i dođe do tačke kada je atraktivna nekom strateškom igraču ili drugom investicionom fondu na primer private equity koji kupuje većinski udeo u firmama, ili da bude spremna za izlazak na berzu što nije čest model.
Zbog svega, preferiramo da nas neko ko ima biznis ideju, što pre kontaktira i prezentuje svoju ideju, a mogu to učiniti direktno preko našeg sajta. Sam proces odlučivanja traje 3-6 meseci tako da je preporučljivo da nam se što pre jave.“

Ventu.rs Peđa vidi kao velikog partnera.

„Recimo neke kompanije koje dobiju novac od Ventu.rs crowdfunding platforme mogu da budu interesantne nama za kasniju investiciju, dok kompanije u koje smo mi investirali mogu biti dobar fit za vas.“


Ventu Tim

Autor članka

Ventu Tim

Srbija Investira