Danijel Horak – Conda: Crowdinvesting je budućnost ulaganja

Danijel Horak je tehnički partner Ventu.rs i suosnivač crowdinvesting kompanije Conda iz Austrije koja je, do sada, pružila pomoć za više od 120 kompanija koje su prikupile preko 35 miliona evra investicija.

Conda je platforma preko koje su svi u mogućnosti da, u iznosu od 100 ili više evra, investiraju u različite startape, mala i srednja preduzeća. Ideja je da preko velikog broja malih ulagača ove poslovne priče mogu da sakupe značajna sredstva koja dosežu i do cifre od 500.000 evra, kako bi se dalje razvijale i rasle. A kada ovi biznisi postignu uspeh, investitori zarađuju novac.

O tome koji biznisi su najbolji za crowdinvesting Danijel kaže da su to kompanije koje imaju proizvode i usluge koje su potrebne širem tržišu kao i B2C kompanije

„Ovakvi biznisi su zanimljivi i privlačniji široj publici što je ključ da bi dobili sredstva putem ovakvog investiranja. Još jedna stvar koja pomaže kompanijama da lakše prikupe novac preko crowdinvestinga jeste to da imaju određenu zajednicu – klijente, fanove, partnere i ljude koji ih podržavaju.

Recimo, jedna od naših kompanija koja je postigla veliki uspeh je kreirala novo lifetstyle piće sa kojim su ušli u sve supermarkete u Nemačkoj. Takođe, jedan od najpoznatijih fudbalskih klubova u Beču je uspeo da prikupi 3 miliona evra za izgradnju novog stadijuma, u čemu su im pomogli brojni fanovi i navijači koji su bili raspoloženi da investiraju“.

Danijel ističe da je takođe veoma važno da, u kompaniji koja traži investicije, postoji dobar tim koji je spreman da, umesto da sedi u svojoj garaži i čeka da ih neko pronađe, razgovara sa svojim fanovima i potencijalnim klijentima.

„Naročito kada je startup na svom početku neophodno je da objasne potencijalnim investitorima i svima drugima šta zapravo rade i zašto je njihova kompanija dobra prilika za investiciju“.

Kako Danijel navodi, najbolji poslovni ciljevi za one koji pokušavaju da pronađu sredstva preko crowdinvestinga odnose se na dalji razvoj.

„Obično je to izlazak na nova tržišta ili proširivanje proizvodnog pogona ili asortimana, zapošljavanje novih ljudi, prikupljanje novca koji će poslužiti kao garancija za podizanje kredita u banci… Kada neko razmišlja o tome da postane investitor, on ne želi da uloži novac u kompaniju koja tek treba da plati neke račune iz prošlosti, već u preduzeće koje je stabilno i ima potrebu da se razvija“.

Kako bi pomogli malim biznisima u vreme pandemije Conda je pokrenula poseban model investiranja Conda helps.

„Uprkos trenutnoj situaciji puno je ljudi koji i dalje žele da investiraju. Tako smo došli na ideju da investitorima ponudimo jednu posebnu mogućnost, a to je da im firme u koje ulažu isplaćuju zaradu svake godine kroz vaučere u visini od 10% od sume koju su uložili. Za te vaučere ulagači zatim mogu da kupe proizvode kompanije u koju su uložili i na taj način im dodatno pomognu da prebrode krizu. Na ovaj način smo za desetak firmi prikupili oko 600.000 evra u periodu od tri meseca i tako im pomogli da opstanu bez otpuštanja zaposlenih“.

Nakon ovog iskustva Danijel je u potpunosti uveren da crowdinvesting čeka blistava budućnost.

„Države pokreću različite inicijative kako bi pomogle firmama. Međutim, ovakvi potezi zahtevaju dosta vremena. S druge strane, crowdinvesting može da deluje veoma brzo i efikasno i mislim da će on postati sve važniji u budućnosti i postati kamen temeljac čitavog korporativno-finansijskog sveta budući da investitori na ovaj način vide tačno gde ulažu svoj novac, kako se on koristi, šta zapravo donosi i mogu da učestvuju u svemu tome. Na raspolaganju im je biznis plan kompanije, mogu da stupe u kontakt sa osnivačima i za sve to im nije potrebno da imaju neko posebno znanje. Takođe, mogu dobijati inpute od osnivača, pozive na određena okupljanja, isprobavanje proizvoda tako da čitav proces može biti veoma zabavan“, zaključuje on.


Ventu Tim

Autor članka

Ventu Tim

Srbija Investira